Snapchat
Annoncering

Snapchat blev lanceret i 2011 af Evan Spiegel og Bobby Murphy. Oprindeligt var det bare et projekt til Universitetet. Men siden da er Snapchat vokset helt enormt og det hvide spøgelse på en gul baggrund er nu allemandseje.


Appen bruges af mange i deres dagligdag som kommunikationsplatform. Snapchats brugerbase tæller 238 millioner daglige brugere fra hele verden.


På denne side kan du læse mere om mulighederne for annoncering og markedsføring på Snapchat.

Læs mere

Introduktion til Snapchat

Snapchat blev lanceret i 2011 af Evan Spiegel og Bobby Murphy. Oprindeligt var det bare et projekt til Universitetet. Men siden da er Snapchat vokset helt enormt og det hvide spøgelse på en gul baggrund er nu allemandseje. Appen bruges af mange i deres dagligdag som kommunikationsplatform. Snapchats brugerbase tæller 238 millioner daglige brugere fra hele verden.

Ved at tilføje Snapchat til de platforme, du annoncerer på, kan du:


• Udvide din rækkevidde gennem nye målgrupper unikke til Snapchat.

• Øge ROAS for din virksomhed eller brand – uanset hvor dine kunder er i kunderejsen.


Uanset hvad dit mål er – besøgende på din hjemmeside, app installationer m.v. – så kan Snapchat annoncer føre dit audience til handling.


Vi har udgivet en række korte videoer med tips og tricks til Snapchat annoncering. Se dem her.

Snapchat som medie

Snapchat er et unikt medie, da den primære måde man kommunikerer med hinanden er gennem billeder. Kameraet er en central og vigtig del af Snapchat. Med klistermærker, tekst, Bitmoji, linser, filtre og andre kreative værktøjer tilføjer folk indhold til deres Snaps og sender dem til deres venner. Dette har også indflydelse på annoncering på platformen, da du som annoncør også er nødt til at lave dine annoncer derefter.


Tekstannoncer er ikke noget Snapchat gør sig i. Det skal enten være billeder eller videoer i forskellige formater. Dette er en positiv kreativ udfordring, mennesker optager generelt visuel information bedre end tekst. Vi kan med visuelle annoncer hurtigere få videregivet noget information om et brand eller et produkt og få skabt behov for produktet.


Det centrale kamera gør også, at man kan tage nogle nye og anderledes annonceringsformater i brug.


Man kan eksempelvis annoncere gennem Augmented Reality, hvor du kan blande dine annoncer med den virkelige verden. Du kan vise et 3D billede af et produkt som Snapchat-brugeren kan interagere med, eller du kan lade folk prøve makeup live på deres eget ansigt. Mulighederne for annoncering og Augmented Reality er uendelige. Et andet annonceringsformat som også er specielt er filtre, hvor Snapchat brugeren kan lægge noget ovenpå deres billeder eller videoer. Begge disse annonceformer kan Snapchat brugeren sende til sin venner og på den måde sprede annoncen yderligere.

Snapchat målgruppe

Snapchat til markedsføring også en speciel platform på grund af deres brugere. Snapchats primære brugere er det, Snapchat selv kalder ”Snapchat Generationen”, nemlig Millenial og Generation Z (personer født omkring 1981-2012). I Norge når Snapchat f.eks. 75% af 18 til 34-årige. Generation Z har en direkte købekraft på $323 milliarder og $1,2 billioner i indirekte købekraft, skabt gennem deres indflydelse på familiemedlemmer. Ifølge en undersøgelse lavet af Cassandra siger 92 % af forældre at deres børn påvirker deres købsbeslutninger i hjemmet. ”Snapchat Generationen” består også af personer der heller ikke nødvendigvis har fundet en brand-præference endnu, hvilket gør dem mere udforskende i hvilke produkter og services ,de køber fra.


Snapchats brugere er også specielle, da mange af dem ikke bruger flere af de andre sociale medier, hvor man ellers ville kunne ramme dem med annoncer. Dette betyder at Snapchat præsenterer en unik mulighed for at få fat på kunder, som man ellers ikke ville kunne fange udenfor Snapchat. Hvis man f.eks. ser på danske Snapchat brugere og deres brug af andre sociale medier ser tallene sådan ud:

I Danmark har Snapchat 2.500.000 millioner brugere. Af de 2.500.000 millioner brugere er 55% er kvinder og 45% er mænd. Danmark er heller ikke nogen undtagelse når man ser på aldersfordelingen af brugerbasen i forhold til resten af verden. Størstedelen af brugerne er unge: 63% af Snapchats danske brugere er 34 år eller yngre (kilde: Wikipedia)

En af fordelene ved Snapchat annoncering er, at Snapchats brugere altid er online. Lige meget om de lige er vågnet, pendler, er ude for at købe ind eller er på vej i seng: Alle disse tidspunkter på dagen er en unik chance for at få din annonce leveret til de købsparate brugere. Gennemsnitligt tilbringer Snapchat brugere mere end 30 minutter og åbner Snapchat 30 gange om dagen.


Snapchat kalder også sig selv for ”The ’Feel-good’ platform”. Snapchat går nemlig meget op i at deres platform ikke inkluderer forfængelige redskaber som f.eks. likes eller follows. Folk skal have det godt med sig selv når de bruger platformen og de skal føle sig trygge ved den. Derfor går Snapchat også meget op i at der ikke spredes fake news og misinformation. 95 % Af Snapchats brugere siger at appen får dem til at føle sig gladere end andre apps testet op imod den. Dette betyder altså at man på Snapchat kan ramme brugerne når de er glade og åbne for påvirkning til køb.

Lær os at kende med to relevante podcasts

Her er to podcasts, som måske kan vække din appetite for Snapchat annoncering. Vi taler om Snapchat anno 2021, og hvorfor vi ser dette som en af de mest undervurderede performance marketing kanaler for B2C virksomheder.

EP #503: Sådan får du succes med Snap Ads feat. Morten Bie

I dagens afsnit af Marketing Brief taler vi om Snapchat sammen med konsulent hos Obsidian Digital Morten Bie Petersen. Han har siddet med Snapchat siden starten og er derfor kanon skarp indenfor emnet.Han vil komme ind på alt lige fra målgrupper, gode cases, deres billige CPM-priser og hvad for noget indhold der virker super godt.Vi håber som altid at du har lyst til at lytte med!

EP #367: Spred din risiko: 10 trafikkanaler, der IKKE er Google eller Facebook

Google og Facebook har en dominerende position inden for digital marketing. Det gælder også i Danmark, hvor Google og Facebook - og deres platforme som Instagram, YouTube og Messenger - fylder en stor del af marketingmikset.Hvis du nu ikke måtte bruge Google og Facebook, hvilke muligheder har du da?

Snapchat markedsføring

For at sikre at du også er tilfreds med hvor og hvordan dine annoncer vises, tillader Snapchat at du selv kan vælge hvilket ”Discover-content” din annonce placeres sammen med. Du kan f.eks. få Snapchat til kun at placere din annonce sammen med ”underholdnings” content. Du kan også f.eks. få Snapchat til ikke at placere din annonce sammen med ”beauty” content. Denne tilpasning af annonceplacering åbner helt nye muligheder for hvordan dine kunder oplever dine annoncer.

Awareness: Skab opmærksomhed i skala for dit brand eller produkt med billedannoncer på fuld skærm, videoannoncer, interaktive og dynamiske annoncer eller kreative værktøjer.


Consideration: Inspirer Snapchattere til at besøge dit websted, se dit videoindhold eller lege med din Lens AR Experience.


Conversion: Kør specifikke handlinger på dit websted eller i din app med en annoncevedhæftet fil.


Snapchat er yderst brugbart til upper-funnel annoncering. Dette betyder dog ikke at Snapchat er dårligt til annoncering længere nede i funnelen. Tværtimod er Snapchat også god til at skabe konverteringer, bl.a. i form af lead generering, app installs og katalogsalg.

Snapchat har et bredt udvalg af forskellige annoncetyper til at opnå de tre målsætninger

Snap Ads

Enkelte billeder eller video annoncer der dukker op i Stories og content. Der får Snapchats brugere til at besøge din hjemmeside, kontakte din virksomhed eller downloade og interagere med din app.

Dynamic Ads

Lav annoncer med dynamisk indhold ved hjælp af eksisterende skabeloner designet til at fremvise alt fra dit produkt feed på en annonce der fylder hele skærmen. Når der sker ændringer for produktet (f.eks. pris eller tilgængelighed) ændrer annoncen sig så den matcher, så du kan køre always-on-kampagner, der altid har den nyeste information om dine produkter.

Commercials

Reklamer kører eksklusivt i kurateret indhold og er designet til at skabe brand awareness. De kan ikke springes over i de første seks sekunder og kan være op til tre minutter i længde. Reklamer kan have vedhæftelser der fører til hjemmesider, linser eller længer videoer.

Story Ads

Story Ads er brandede tiles I Snapchats Discover section. Snapchat brugere kan trykke på en story ad og se en serie på 3-20 snaps med din brand story.

Collection Ads

Fremviser en serie af produkter og giver Snapchat brugere en mulighed for at se forskellige produkter. Collection Ads dukker op i Stories og content.

Lenses AR Experiences

Fremviser en serie af produkter og giver Snapchat brugere en mulighed for at se forskellige produkter. Collection Ads dukker op i Stories og content.Med linser kan du skabe interaktive øjeblikke med Augmented Reality oplevelser, som Snapchat brugere kan lege med og sende til deres venner. Snapchat brugere kan se denne type reklame i andre venners Snaps og Stories. Med lenses kan du invitere Snapchat brugerne ind i dit brands univers og din historie.

Filters

Filtre er kreative overlays der kan blive tilføjet til billeder og videoer efter de er blevet taget. Dette format muliggør annoncører at blive en af Snapchat brugeres samtaler. Snapchat brugere kan se denne annoncetype i venners Snaps og Stories.

Opbyg dine målgrupper

Med Snapchat kan du specificere din målgruppe ved hjælp af forskellige faktorer og på denne måde ramme specifikke Snapchat brugere. Med Snapchat kan du målrette mod:

Interesser og opførsel

Nå Snapchat brugere baseret på ting de kan lide og gør – både på og af Snapchat.

Demografi

Nå Snapchat brugere efter alder, køn og andre demografikategorier.

Lokation

Nå Snapchat brugere efter land, lokations kategori (f.eks. universiteter eller strande), radius om en specifik adresse og mere.

Brugerdefineret målgruppe

Retarget Snapchat brugere, som allerede har set dine annoncer eller interageret med din virksomhed.

Lookalikes

Udvid din rækkevidde ved at finde Snapchat brugere der minder om din eksisterende liste af kunder.

Spend

Hvor meget betaler du for at få dine annoncer leveret.

Paid Impressions

Det totale antal gange din annonce er blevet vist til en Snapchatter.

Paid eCPM

Prisen pr. 1000 visninger af annonce.

Swipe Ups

Det antal gange der er blevet swipet op eller der er blevet trykket på CTA-knappen i din annonce.

Video Views

Den totale mængde visninger af din annonce der opfylder kriteriet om at have set to eller flere sekunder eller har swipet op på din annonce.

eCPSU

Pris pr. swipe op, beregnet ud fra Spend divideret med antallet af swipe ops.

eCPI

Pris pr. app installation, beregnet ud fra Spend divideret med antallet af app installationer.

Metrics

Alt dette kan styres i Snapchats Ads Manager, hvor du desuden kan få et nemt og overskueligt overblik over dine annoncers performance. Ads Manager gør det muligt at se:

Alt dette kan måles ved hjælp af Snapchats Pixel, som er et stykke kode du skriver ind i din hjemmeside. Pixelen gør det muligt at spore hvad Snapchats brugere foretager sig efter de har swipet op eller trykket på CTA-knappen i din Snapchat annonce. Når det så er blevet sporet, kan det hele ses i et nemt overblik i Snapchats Ads Manager fordelt ind i de forskellige kategorier nævnt ovenfor.


Med annoncer på Snapchat kan du altså nå nye målgrupper. Målgrupper, som du måske ikke engang ville kunne nå på de andre sociale medier. Annoncere i helt anderledes formater, som er helt unikke for annoncering på Snapchat. Gennem Snapchats ret unikke platform vil du kunne øge antallet af konverteringer for din virksomhed og dermed også din ROAS.

Snapchat

Annoncering

Afholdes af Obsidian Digital A/S, CVR: 37407739.

Tilmeld dig vores Snapchat e-mailliste

Copyright © SnapchatAnnoncering 2021. All rights reserved.

En del af Obsidian Digital